Tipuri consacrate de montaj
Montajul paralel este prezentat prin alterarea a două acțiuni care se petrec în același timp în spații diferite. Acest tip de montaj este des utilizat în filmele de acțiune în care se urmărește povestea a două personaje distinctive. De exemplu în urmărirea unui personaj care se ascunde de un alt personaj care îl caută. În acest mod, spectatorul se poate identifica cu oricare dintre cele două și poate creea emoții în funcție de empatizarea asupra personajului în cauză supus prin acest montaj unei singure acțiuni desfășurate.
Montajul prin antiteză se referă la asocierea a două planuri contrastante prin care se pune accentul pe diferența estetică a cadrelor sau a narațiunii prezentate. Un exemplu în acest caz ar putea fi o scenă cu un personaj bogat, care locuiește în condiții de lux, și o altă scenă, cu un personaj sărac ce-și petrece viața cerșind pe străzile orașului.
Montajul prin analogie este asociat cu prezentarea unor imaginii menite să respecte aceeași narativitate privită din diferite perspective estetice. Un exemplu în acest sens ar putea fi asocierea unor comportamente asemănătoare ale unor personaje cu diferite etnii. Cum este tratată tradiția în pregătirea unei nunți în România și cum se prezintă această tradiție într-o altă țară din orient.
Montajul laitmotiv reprezintă accentuarea unei idei prin introducerea unui cadru care să rupă ritmul întregii narațiuni. Această tăietură poate fi folosită pentru a creea un moment de respiro în derularea narativității. Un exemplu în acest sens îl poate constitui orice scenă contrastantă introdusă în planul de activitate prezentat. Un cadru peisagistic repetat în diferite scene ar putea semnifica fără probleme liniștea interioară a unui personaj, sau, din potrivă nervozitatea și intențiile ascunse ale acestuia.
Montajul metric constă în asocierea coloanei sonore cu imaginea prezentată și lungimea precisă pe care cele două o au, în egală măsură, pe ecranul cinematografic. Imaginea rămânea printată pe ecran în funcție de lungimea coloanei sonore aferentă imaginii prezentate.
Montajul ritmic este prezentat în conformitate cu lungimea planului prezentat punându-se accentul pe mișcarea efectuată în acesta. Un ritm dinamic sau unul static se conturează în ansamblul filmului în funcție de narativitatea imaginii.
Montajul intelectual reprezintă asocierea diferitelor planuri care afectează emoțional spectatorul cu planuri generale sociale din viața de zi cu zi, care să trezească în percepția publicului reflectarea spre concepte sociale, politice și chiar filosofice.
Din combinația acestora poate rezulta o multitudine de alte tipuri, care sunt prezente în toate filmele de scurtmetraj și lungmetraj, indiferent de genul și formatul filmic.